Seterhistorie fra Raphamn |
|
Seterhistorie fra Mysuseter |
Kirstidalssetra
Midt mellom Raphamn og Mysuseter
Dagens travle bilister på veg til Mysuseter enser neppe den gamle seterkvea på nedsida av Rondanevegen i Kirstidalen. Den er i ferd med å gro til og den gamle løa ligger nede. Det gamle seterhuset er imidlertid tatt godt vare på og brukes i dag som hytte. Her hadde Nordre Smedstuen på Selsverket setra si. (29.06.2008)
Sel Historielag sikrer historien til 200 setrer
Sel Historielag har nå gitt ut boka ”Setrer og seterliv i Sel”. Dermed har historielaget sikret historien til over 200 setrer på tilsammen 30 seterstuler i kommunen. Ettersom heidølene nylig har laget en tilsvarende bok om 170 setrer, er seterlivet i Sel nå svært godt dokumentert. (27.09.2007)
Les mer om seterlivet:
Seterlivet |
Stor interesse da Sel Historielag lanserte seterboka
SETERLIV: Det var folksomt rundt de mange bordene på Selsro bo- og aktivitetssenter på Otta da Sel Historielag med formann Ola Tamburstuen i spissen onsdag kveld, 26. september, lanserte sin nye bok. Denne gang var det en ren temabok hvor emnet og tittel var "Setrer og seterliv i Sel". Boka har samme design som de tidligere bøkene historielaget har gitt ut, og den føyer seg således fint inn som den femte i rekken. Boka er rikt illustrert med en rekke bilder og kartskisser, og sammen med artiklene har både bidragsyterne og Sel Historielag tatt vare på en viktig del av Sels kulturhistorie. (27.09.2007)
Drama fra oksedriften i 1920-årene
Solhjemsoksen tok ledelsen i flokken, da to hundre okser skulle føres inn til Musvolldalen i Rondane. Der skulle de være sommeren gjennom under oppsyn av en gjeter. Kyr fra Mysuseter trakk innover mot oksene, og Anton Rusten fikk i oppdrag å få dem hjem igjen. Bevæpnet med en bjørkestav på to meter vant han kampen mot oksen, som på veien hjem diltet etter Anton til slakteriet. (13.09.2007)
Send din seterhistoriske artikkel til seterhistorie.no til vurdering for publisering. Tips oss om et seterhistorisk nettsted som bør få en lenke fra seterhistorie.no |
Ny bok om 170 setre i Heidal
I samarbeid med lokale krefter i Heidal har forfatter Arvid Møller og Thorsrud AS, lokalhistorisk forlag på Lillehammer gitt ut boka ”Ysta ost og kjinna smør”. Det var Steinar Løsnesløkken og Pål Prestgard fra Heidal som fikk ideen om å samle inn stoff og registrere opplysninger om setrene i bygda. (06.09.2007)
Laget egne produkter på setra
"Når skummetmelka var blitt sur, ble det laget skjørost som ble varmet i ystepanna til den ble godt lunken. Kjuka ble tatt over i et trefat for å presse ut mysua, som ble kokt inn til surost.
.
Aktuelle lenker:
Frolfjellet, seterhistorie Levanger i Nord-Trøndelag | Seternettet | |
selhistorie.no | gardshistorie.no | |
Lokalhistorikk.no | Send oss din lenke |
Send oss en lenke som du mener bør publiseres på seterhistorie.no
Ulvoldssetra på Mysuseter RONDANE: Ulvoldssetra er en av 16 setre på Mysuseter, som har vært seterstul gjennom århundrer. I dag ligger seterløkka brakk, og av de gamle husene er det bare fjøset som står igjen. Syver Ulvolden var den siste som lå med buskap på setra. Da han ga seg med seterdriften først på 1970-tallet var han også den siste budeia på Mysuseter. |
Tar imot seterstoff
seterhistorie.no har stoff fra seterlivet. Vi tar imot artikler for vurdering og uferdig stoff for videre bearbeiding. |
Våre artikler på selhistorie.no per juli 2007, nye artikler hver uke:
Seterhistorie Minst 250 år gamle seterstuler Et skjøte fra Ulvolden på Selsverket og en bygselkontrakt for Raphamn seter fra henholdsvis 1746 og 1753 viser at seterstulene Raphamn og Mysuseter i alle fall er 250 år gamle. Når setringen begynte er imidlertid vanskelig å dokumentere.
. Raphamn fra seterstul til rekreasjonssted
Mysuseter før i ti´n Før i ti´n va de 20 sætre på Mysuseter. Sætringen upphørde i 1970, og i dag bli de fleste brukt som hytto. Hyttefolk og turiste ha ti over dein tradisjonsrike sætergrende.
Når sæterdrifta på Mysuseter starta æ dæ ingen som veit sikkert. Trule va dæ drift der ve di tiom eindel brukare vart sjøleigare ette den store gardsauksjon på Bræe i 1743. Les mer Til seters Det var et yrende liv og en merkedag på garden når kyrne slapp ut på jordet etter en lang vinter. Ungene var med å dirigere dem ut, og da ble det gjerne brøl, kåte sprett og sparking i bakken. Dyra gikk heime på beite til det var blitt grasvokst i fjellet, som regel var buferdsdagen omkring Sankthanstider.
Ysta ost og kinna smør
På sætrin vart de ysta ost og kinna smør. Te ystingen gjekk dæ mæ mykjy ved. Bjørka vart kjørt fram på førjulsvintern med kvisten på. Dæ vart fyra mæ kvist for å spårå på ve´n. Geita forsynte seg godt tå bjørke, og ette kårt vart de snautt med tre på stul´n. Ulvoldssetra Ulvoldssetra var som seterhus flest; tre rom, med skjedsgar'n i midten og bu og sél på hver side. Den var bygd i tømmer, mens midtdelen var reisverk. Utvendig var det bordkledd, og taket var skifertekt. Foruten seterhuset var det selvsagt fjøs og skåle, og nede på kvea sto løa. Sør for seterhuset var det brønn, og nedafor ei vasskjelde, som ble brukt til avkjøling av melka. I skjedsgar'n var det en gammel vedkomfyr, kjøkkenbord og et par krakker. Der sto óg separatoren og ystepanna. Til golv var lagt skiferheller. Bua hadde bare en liten glugg med netting foran. Den skulle holde fluene ute. Golvet var av jord. Det skulle holde seg kaldt der smøret og osten ble oppbevart. I sélet var det kleberpeis i det ene hjørnet, og på den ene langveggen stod ei brei seng. Det var et veggfast klaffebord, og foran vinduet en brei fast benk. Enda var det to benker. På veggen var ei åpen skaphylle til kopper og annet kjøkkenutstyr. Budeias beretning Da Anne Marie var 22 år gammel, var det hennes tur til å være budeie, etter at Kari hadde giftet seg. På setra skulle hun være i omtrent tre måneder, til langt ut i september. Hvordan var hverdagen hennes egentlig? Seterliv er så mangt. Idyll og seterromantikk vil kanskje mange si. De tenker på godværsdager i ei stille og fredelig setergrend, med budskap på hver ei seter, budeielokking, kuraut, seperatordur, godlufta fra ystepanna med fersk varm ost, nyslått seterhøy, eller solveggen med kaffelars og nystekte rømmevafler, gjerne med ferskt syltetøy og rømme til, om en ikke da var benka rundt einervarmen i sélet. Joda, det var seterlivet, men bare en del av det. For det gamle tradisjonelle seterstellet bestod av mye arbeid, der alt ble gjort for hånd. Anne Marie stod daglig opp i otta. Hun måtte opp før klokka seks for å ta fjøsstellet. Fjøsstell og melking hadde hun lært av mor si; den første melkestråla sprutet mellom fingrene hennes før hun var ti år. - I mi tid på setra hentet melkebilen den melka som ikke ble brukt til kinning og ysting, og kjørte den ned til ysteriet på Otta, forteller Anne Marie. Slik sett hadde hun det noe lettere enn forgjengerne. Egne produkter Separeringen av melka foregikk i skedsgar'n, da var det å sveive til fløten hadde skilt seg ut. Av fløten kinna hun smør. Før de fikk kinne med sveiv, var det å bruke ei trekinne. Det var en litt høy sirkelrund trebutt hvor fløten ble "stampa" til smør ved hjelp av en stav med trinse i enden. Når skummetmelka var blitt sur, ble det laget skjørost, som ble varmet i ystepanna til den ble godt lunken. Kjuka ble tatt over i et trefat for å presse ut mysua, som ble kokt inn til surost. Så arbeidet Anne Marie kjuka godt og saltet litt, etterpå pressa hun kjuka i ei bøtte. Når dette hadde stått ei tid, ble det satt i bua, i nettingskapet. Her sto den og modnet til ferdig skjørost. Skjørost på flatbrød med surostsuppe til, var fin seterkost. Når Anne Marie laget mysost - rauost - brukte hun nysilt melk. Den ble varmet opp i ystepanna til den ble lunken. Deretter blandet hun i løypelog, som hun kjøpte på apoteket. Det måtte til for at melka skulle skille seg. - Når melka hadde delt seg, tok jeg ut kjuka, og la den over i et trefat med hull i bunnen slik at mysua rant ut. Mysua tok jeg tilbake til ystepanna, hvor den kokte og putra i flere timer til den ble til en brun masse. Deretter tok jeg massa over i et tretraug og arbeidet den til den ble kald. Så ble dette stappa i ei osteform, og produktet var ferdig til å settes ut i bua, der det var kjølig og godt å lagre, forteller hun. Det som ble igjen i panna etter kokingen, skrapte hun ut, og det ble kalt for mysusmør. Det smakte godt, varmt og ferskt som det var. Når en kokte ost, måtte en ha passelig med ved og varme under panna, det var ikke bra om massa ble brunsvidd. Med varmen fra ovnen og dampen fra ostepanna kunne det på varme sommerdager bli temmelig heitt inne, men gjennom den åpne døra steg den tette varme lufta til værs sammen med den fine eimen av nykokt ost. - Finnes det noe bedre? spør Anne Marie. Dragning mot bygda Med klare septemberdager blir det tidlig høst i fjellet; fjellbjørk, lyng, kratt og kjerringris kler seg i gult og rustrødt. På bakken ligger morgendoggen og kanskje er det is i en og annen vasspytt. Det er blitt et annet drag i den klare lufta, og på Rondtoppene ligger for lengst den første snøen. En sommer er over på Ulvoldssetra, og på Mysuseter får både ku og budeie en dragning mot bygda. Om noen dager er det heimreise, karfolket er kommet opp fra bygden. Så er dagen der, Syver først med Brona, deretter far og jeg med bølingen, minnes Anne Marie. De trenger ikke bruke kjeppene sine. Bliros, Dagros og alle de andre kyrne kjenner vegen hjem. Tilbake ligger Ulvoldsetra, høyt, trygt og fast, slik den har stått der gjennom generasjoner... |
Lokalhistorie: artikler på selhistorie.no: |
seterhistorie.no, lokalhistorikk.no, gardshistorie.no, posthistorie.no og selhistorie.no er nettsteder i regi av Kjell Arne Bakke, opprinnelig fra Otta, nå bosatt i Oslo. Artiklene på disse nettsidene tar utgangspunkt i artikler av hans far, Per Erling Bakke, og stoff fra Ulvoldenslekta fra Selsverket i Sel kommune. Nettsidene tar i mot også andre lokalhistoriske bidrag. Tilbakemeldinger og artikler til vurdering sendes til redaksjonen. Ansvarlig redaktør: Kjell Arne Bakke, Sinsenveien 71, 0586 Oslo |